sophiesresa.blogg.se

Min resa till Thailand. Flyget till Thailand avgår den 30 November från Köpenhamn och jag landar åter i Köpenhamn den 5 April 2016.

Två dagar i 190.

Publicerad 2016-03-01 14:12:00 i Allmänt,

Ojoj oj vad jag har hittat på saker de två senaste dagarna. VI kan börja med att berätta om gårdagen. Gårdagen bjöd på en khao lak safari tur med Naree och ett härligt gäng på 9 stycken. Vi började med lite elefantridning. Jag red dock inte utan jag och Naree satt kvar och väntade medan de andra tog en tur på elefantryggen. Medans vi väntade åt vi lite rissoppa och sockerrör. Ganska konstigt eftersom de matar elefanterna med det men vi tog varsitt och smaskade i oss det som aldrig förr. Därefter blev det lite rundtur i djurparken eller vad man ska kalla det. Några fåglar, lite krokodiler och två fina apor. Fantastiska apor, Marie och Simon. Marie sjöng även en liten truddelutt för oss. DÄrefter var det dax för lite bamboo rafting. Eftersom det inte har regnat någonting alls de senaste dagarna var det inte så mycket vatten och därför var den turen inte jätte bra. Men mysig var den även om vi fastnade lite varstans med flotten. Eftersom jag satt själv på min blev jag inte så värst drabbad av det. Under turen såg vi en stor padda och dessutom även två ormar. Dessa ormarna ska dock inte vara farliga men alla ormar är farliga i mina ögon måste jag säga. Men de var på avstånd även om de låg och sov rakt ovanför oss. Efter bamboo raftingen var det dax för lite tempel. Templena här i thailand är väldigt fina byggnader och det är fantastiskt att se på nära håll hur mycket detaljer det faktiskt är. Mannen som byggde detta templet låg även död i en glaskista på templet som man kunde kolla på. Han dog 2004 och är än idag väl bevarad. Han har all hud kvar och ser ut som en man som sover med öppna ögon. En gång om året tog man ut honom och balsamerade om honom och varje gång klippte man skägget eftersom det fortfarande växer. Denna gången har det dock inte växt lika mycket som de andra åren, men litegrann fanns där. känns väldigt overkligt att han kan ligga kvar där och se hyfsat fräsch ut och inte ruttna bort som man brukar göra när man är död. Naree berättade att hon hade varit med en gång när de öppnade kistan och då sa hon att om man knackar på hans ben är det precis som han är gjord av sten eller liknande. Tyckte det var väldigt osannolikt och obehagligt att se, men det är sant och stämmer mycket väl att han faktikst ligger där och det inte är en docka. Därefter åkte vi vidare till sköldpaddsreservatet. Här hämtar de in sköldpaddorna som kläcka ute på similan Island. Därefter låter man de växa upp i reservatet och släper ut de när de är runt 8 månader. Anledningen till varför de tar in dem är för att om de inte tar in dem är det kanske 2 av 100 sköldpaddsungar som klarar sig. Om de tar in dem och sedan låter de växa upp till dem är runt 8 månader klarar sig alla som släpps ut. Därefter bjöds det på lunch och sedan ett vattenfall. När vi sedan kom hem tog Naree och jag mopen direkt till markade för att handla kebab som vanligt. Denna gången festade jag till det med en munk också. Väldigt mumsigt och gott. Sedan var dagen slut och det var dax för att sova. 
 
Idag är det den 1 mars, det betyder att sköldpaddsfestivalen i Thai Mueang börjar. Under sköldpaddsfestivalen släpper man ut alla de sköldpaddorna som vuxit upp i Tablamu på sköldpaddsreservatet där vi var dagen innan. Vi såg faktikst alla sköldpaddorna som skulle släppas ut redan dagen innan. På denna festiavlen kan man skriva upp sitt namn och få äran att släppa ut en av de sköldpaddorna som ska släppas ut i havet. Denna gången var det 85 stycken sköldpaddor som skulle släppas ut.  På morgon begav Naree och jag oss till Thai Mueang och efter några bankärenden drog vi ner till festiavlen. Detta var dock innan allt hade börjat helt och därför var det väldigt lugnt. Vi fick reda på att karnevalen skulle vara runt 16 och utsläppet av sköldpaddorna skulle vara runt 18. Men eftersom det är thailand vi snackar om stämde inte tiderna som vanligt. Men vi tänkte att vi kunde se karnevalen i alla fall. Runt 17:30 kom karnevalen gående. Vi stod vi marknaden vilket var precis i slutet. Alla var trötta, fötterna gjorde ont på alla och de hade redan gått runt 5 km. Men de var fint klädda i alla fall. Vid 18.30 tiden hade hela tåget kommit och vi begav oss hemåt direkt då det började mörkna och det tar 40 minuter med mopeden hem. Därför missade vi tyvärr sköldpaddssläppet men det får vara för den här gången. Kanske får möjlighet att se det en annan gång. Nu har vi landat hemma, lite mat i magen och sen ska jag i säng för imorgon ska jag till Surin. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sophie

Tog studenten i Juni 2015. Bestämde mig för att ta ett sabbatsår och åka till favoritlandet Thailand i några månader. Efter många om och med blev biljetten till Thailand bokad och resan blir av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela