sophiesresa.blogg.se

Min resa till Thailand. Flyget till Thailand avgår den 30 November från Köpenhamn och jag landar åter i Köpenhamn den 5 April 2016.

Nu händer här saker

Publicerad 2016-03-14 15:20:53 i Allmänt,

Vet inte om jag nämnt det men skulle gå dykarkurs på fredag, lördag och söndag. Men eftersom jag fick reda på att jag skulle jobba fredag och lördag tackade jag nej och sa att jag gör dykarkursen en annan dag. Aneldning är att jag vill åka till Surin så ofta jag hinner de sista gångerna då jag älskar det. Dock slutade det med att jag varken åkte fredag och lördag, vilket gjorde mig lite irriterad såklart. Men så fungerar det i Thailand och man blir bara irriterad i början sen kommer man på att, ah så fungerar det här så det är inte lönt att gnälla. Oavsett vad alla de lediga dagarna spenderade jag på stranden istället vilket börjar bli lite tråkigt nästan. Men söndag kväll ringde de och sa, imrogn börjar det en dykarkurs och då sa jag ja. Fick börja kvällen med att läsa teorin direkt. Dock var internet så sjukt långsamt att en sida tog ungefär 10 minuter att ladda. Så vid 11 tiden sa jag att nä nu går jag och lägger mig så jag orkar morgondagen. Idag klockan 9 var jag på IQ dive och det var inga problem att jag inte var färdig med teorin tack och lov. Vi begav oss till poolen där vi tränade hela dagen. Ungefär 3,5 timme var vi i poolen i sträck. Jag såg ut som en gammal tant med min skrynkliga hud. 
 
Första gången man gick under vattnet och andades var det ganska svårt och jobbigt. Det var väldigt ovant och faktikst ganska läskigt. Men efter 4 gången kanske gick det lättare och man tänkte inte så mycket på det. Anledning är nog att man måste andas helt genom munnen, både ut och in och det är man inte alltid van vid. Dock är jag van vid snorkling så det var ganska lätt att få in det. Men ändå ganska ovant eftersom man var så långt nere. Vi lärde oss att tömma och tvätta snorkelmasken, parandning (när man delar på luft), lite snabba uppstigningar och massa annat. Det svåraste och jobbigaste tyckte jag personligen var att ta av sig masken och därefter sätta på sig den igen under vattnet. Jag fick så fruktansvärt mycket vatten i näsan och det var en väldigt konstig känsla att fortsätta andas genom munnen när det egentligen går att andas genom näsan. Vi övade i en pool som var 4,5 meter som djupast och det är jag väldigt glad över. Han sa att de brukar öva i en pool som är 1,40 meter djup men nu har vi fått känna på tryckutjämningen och sånt innan vi ska dyka i havet imorgon. 
 
Jag gör kursen tillsammans med ett par från England. Instruktören är en fantastisk instruktör. Ung och inte för sträng ;) Han kunde även väldigt bra engelska vilket hjälper en hel del i dessa fallen. Efter lektionen idag åkte jag hem direkt och nu sitter jag här med de sista frågorna sen är äntligen teorin färdig. Därefter ska jag gå och lägga mig då jag inte vill vara trött imorgon. För imorgon ska vi åka till Similan och jag ska göra mitt första dyk i havet på 18 meters djup. Lite nervös är jag, både för djupet och även för saltvattnet. Det är stor skillnad mellan klorvatten och saltvatten. Men det ska nog bli bra. Jag tror ju inte att första dyket blir lika fantastiskt som andra. Men desto fler dyk desto bättre blir det tror jag. Men vi får se vad morgondagen har att bjuda på. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sophie

Tog studenten i Juni 2015. Bestämde mig för att ta ett sabbatsår och åka till favoritlandet Thailand i några månader. Efter många om och med blev biljetten till Thailand bokad och resan blir av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela