sophiesresa.blogg.se

Min resa till Thailand. Flyget till Thailand avgår den 30 November från Köpenhamn och jag landar åter i Köpenhamn den 5 April 2016.

Dykarcertifikat CHECK!

Publicerad 2016-03-17 13:48:37 i Allmänt,

Som rubriken lyder, de senaste dagarna har jag gjort en dykarkurs. Och idag blev jag äntligen färdig och självklart godkänd! Efter dagen i poolen var det en dag på similan där vi äntligen skulle få dyka på riktigt. Båten tog 3 timmar dit, riktigt drygt men de tre timmarna gick ganska snabbt då vi hade mycket geomgång från dagen innan och vi skulle även sätta ihop all dykarutrustning vilket inte går lika snabbt för oss som alla de andra. När vi väl var framme var det bara i vattnet. Första dyket var inte så mycket dykning och inte så djupt iheller, vi låg runt 7 meter hela tiden. För det mesta var det bara repetition av vad vi hade gjort dagen innan och allt gick bra. Det enda jag inte alls tycker om är när man ska ta av sig masken och därefter sätta på sig den igen under vatten. Jag brukar få vatten i näsan då och det bränner så sjukt mycket när det är saltvatten. Därefter fick vi några minuter då vi dök runder och kollade. Det är väldigt stor skillnad på dykning och snorkling kan jag ju säga. Om man tycker snorkla är fint är dykning mycket finare. Man ser större saker och även helt andra växter. Efter första dyket var det lunch och därefter var vi tvungna att simma 200 meter. Inte så långt, men att simma med simfötter när man inte är van vid det är ganska jobbigt. Därefter var det direkt upp i båten och på med dykaruttrustningen och ner i vattnet igen. Andra dyket var det fortfarande lite kontroll av dagen innan men allt gick jätte bra. Därefter var det fridykning igen, denna gång på lite djupare vatten, upp till 12 meter var det denna gången. Allt gick bra under dyket, men uppdykningen var lite kaotisk. Eftersom jag är ensam så är min dyk buddy instruktören. Denna gången när vi dök upp skulle vi göra airsharing, alltså att man delar luft. När jag och instruktören var påväg upp, tappar de andra rullen till falggen som ska signalera till båtarna att där är dykare. De betyder att instruktören i stort sätt bara drar ut sitt extra munstycke i min mun och stoppar mitt in i munnen så jag bara, jaha oj vad hände där. Därefter simmade han ner och jag fick gå upp själv. Men det gick ju bra ändå eftersom min luft inte var slut på riktigt denna gången. Efter det dyket var det upp i båten och packa ihop allt och sedan bar det av hemåt igen, precis som dit vägen tog det 3 timmar. En ganska dryg och lång resa när man inte har något att göra. När jag kom tillbaka till land gick jag till kontoret, åt och därefter gick jag och la mig. 
 
Dagen efter gick jag upp runt 7 tiden för jag skulle på Khao Lak safari med Naree. Vi åkte iväg med ett skönt gäng tyskar och dagen började bra. Klockan halv nio ringde telefonen. Då ringde de från Surin och sa, nej sophie du måste jobba. Så det var bara ner till stora vägen, blev hämtad vid 9 och for direkt till piren. Hade helt fel väska packad, klänning och inte ens bikini. När jag kom till piren sa de, ska du jobba i klänning? Jag bara, ja hade jag något val eller? Men det gick bra, tack och lov är jag alltid förberedd med shorts under klänningen så det var hel lugnt. Det blev i alla fall en dag på Surin. även om dagen startade väldigt stressat så blev den ganska bra i slutändan. Havet är helt magiskt lugnt och vädret är sjukt varmt. Hoppade i för att snorkla men oj vad besviken man blev efter att ha varit och dykt. Det var inte alls fint att snorkla mer, man såg ingenting roligt längre. Dage var som sagt väldigt bra och lugn. På kvällen gick jag och la mig ganska tidigt eftersom jag skulle dyka dagen efter igen. 
 
Idag bar det av mot Similian igen. De sista två dyken skulle göra och även teoriprovet. Teoriprovet gjorde vi direkt på morgonen, men det gick bra så det var inte några problem. Första dykstoppet gick vi igenom allt vi lärt oss igen för att verkligen checka av så vi kunde det. Därefter var det lite fridykning igen. Denna gången såg vi en enrom muräna. Diametern på huvudet var lätt runt 40 cm. Väldigt skrämmande djur måste jag säga. De ser extremt fula och äckliga ut. Efter det dyket var det lunch och sedan skulle vi flyta i 10 minuter. Och fy vad jobbigt det var i vågor. Fick säkert 10 liter vatten i näsan och ögonen. När vi var färdiga bestämde vi oss för att hoppa i och dyka direkt så vi skulle få lite extra tid. Denna gången testade vi bara att ta av och sätta på oss utrustning på ytan. Därefter dök vi resterande av tiden. VI såg lejonfisk, två stenfiskar, barracuda och den sista fisken kommer jag inte ihåg vad den heter, men den har ett horn i pannan. Efter dyket var det bara att tvätta all utrustning, skriva under alla papper och jag har ett dykarcertifikat. Äntligen säger jag, efter mer än 3 månader i Thailand. Förhoppningsvis hinner jag gå och dyka någon gång igen men man vet aldrig, vi får se. Tyvärr har jag inte tagit några bilder under vattnet då instruktören sa att under kursen är det inte så bra, men därefter kan ni gärna ta med det. Instruktören har dock tagit några bilder och han skulle skicka bilderna så förhoppningsvis får jag de någon dag snart. Men jag har tagit några bilder från land i alla fall. Så mycket jag hann i alla fall. 
 
Skor for sale
Någon som jobbade på båten. 
Fantastisk dykarinstruktör, Ta! Nästan samma bränna alltså ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sophie

Tog studenten i Juni 2015. Bestämde mig för att ta ett sabbatsår och åka till favoritlandet Thailand i några månader. Efter många om och med blev biljetten till Thailand bokad och resan blir av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela